Facebook is bijna niet meer weg te denken uit een goede crossmedia strategie. Ook voor bedrijven kan het interessant zijn een zakelijke Facebook pagina aan te maken. Behalve dat je te vinden bent op Facebook zijn er ook verschillende mogelijkheden om gericht op je doelgroep te adverteren tegen lage kosten. Een Facebook pagina is dus gratis maar wil je er meer uit halen dan kun je tegen betaling gebruik maken van de verschillende advertentie mogelijkheden. En als je professioneel onder de aandacht wil blijven is het goed om veel content te vergaren waar je uit kunt putten en een content kalender op kunt zetten.
1. Zorg dat de algemene informatie is ingevuld.
- Een duidelijke heldere beschrijving van het bedrijf
- Telefoon nummer
- E.v.t. openingstijden
2. Cover
Zorg voor een goede coverfoto. De cover foto is de eerste indruk die je maakt op de bezoeker, ‘so, that better be good!”
Dit kan een foto zijn van het bedrijf of de medewerkers, iets herkenbaars uit je huisstijl…enz. Zorg dat de cover er professioneel en representatief uit ziet. Als je er niet uit komt kan een designer hierbij helpen.
Voor een zakelijke pagina heb je ook de mogelijkheid een button toe te voegen aan de cover. Er zijn verschillende mogelijkheden, denk aan een butten naar het bestellen van tickets of een link naar je website.
Volgens de regels van Facebook mag een coverfoto niet gebruikt worden om acties in te presenteren of mensen over te halen een product te kopen.
Je mag mensen met de cover ook niet aansporen de pagina te ‘liken’.
Als laatste is het verboden om informative over het bedrijf aft e beelden op de cover.
3. Profiel foto
Stel een goede profielfoto in. De profile foto word bij elke post geplaatst. Voor de profile foto mag je een logo gebruiken.
4. In contact komen
Facebook staat geheel in het teken van fans en in contact komen met je doelgroep. Reageer dus op vragen en opmerkingen. Hiermee laat je zien date er echte mensen achter de pagina zitten.
5. Motiveren van je fans
Er word vaak gedacht, hoe meer likes hoe beter de Facebook pagina. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat het belangrijker is dat de ‘likers’ van je pagina reageren op posts, dat ze je posts ‘liken’ of zelfs delen. Ik denk dat je beter 200 betrokken actieve fans/likers kunt hebben als 2000 ‘likers’ die nergens op reageren en zich niet betrokken voelen bij je bedrijf.
Tekenwoordig zijn er ook websites waar je Facebook likes kunt kopen, maar je kunt je dus afvragen wat deze waard zijn.
6. Show yourself
Mensen zijn erg gericht op visuals, zorg dus dat je posts altijd een plaatje bevatten. Uit ervaring weet ik dat daar veel sneller op gereageerd word, en dat posts met enkel tekst zo aan de mensen voorbij gaat.
Als je het echt top wil aanpakken zorg je er ook voor dat de beelden herkenbaar worden voor mensen. Dat kan door een beeldstijl vast te stellen of door een vast layout template aan te houden waarin je altijd op een vaste plek je logo terug laat komen.
7. Zorg voor diversiteit
Post verschillende content. Je kunt denken aan tips, foto’s, video’s. Zorg dat je volgers je interessant blijven vinden.
8. Houd het kort
Mensen houden niet van lange teksten, zorg dus voor korte teksten in je post.
9. Word niet te opdringerig
Zorg dat je een ballans vind in het aantal posts. Ga mensen niet iedere dag overladen met content. Dit kan een reden zijn om een pagina te unliken.
10. Volgers houden van interessante content
Wat werkt is posts over content die nieuw en verrassend is voor mensen. Humor is ook altijd een goede zet, deze posts worden snel geliked en gedeeld.
Bekijk hieronder het overzicht.
Heb je nog vragen over je zakelijke Facebook pagina, vraag het me gerust!
Een blog door Geertje van Trier